Cseresznyés Virág
Miben látja a Kreatív Nyelvtanulás módszerét sikeresebbnek a hagyományos, iskolai nyelvtanuláshoz képest?
- Sokkal gyorsabban lehet vele haladni, mert a lényegre koncentrál. Más szempontból közelíti meg a nyelvtanulást. A leckék fokozatosan épülnek fel. Nem veszik el a nyelvtanuló kedvét azzal, hogy rögtön az elején rázúdítanak mindent: igeragozás, bonyolult szerkezetek hosszú dialógusokba ágyazva, unalmas szövegek… Itt a tanulónak sikerélménye van, rögtön képes önálló mondatalkotásra. A tananyag egy alapszókincs segítségével a legegyszerűbb nyelvtani szerkezetekkel kezdi, és miután ezeket begyakoroltatja, akkor léphetünk tovább a következő lépcsőre, és így tovább, végül észrevétlenül jutunk el az egyre bonyolultabb, összetett mondatokhoz. Ezeket használni is tudjuk, hiszen rengeteg mondat segítségével be tudjuk gyakorolni őket. Mindezt hihetetlen rövid idő alatt, hiszen nem megy el az energiánk a sok felesleges szó bemagolására, amivel az iskolai tankönyvek többsége tele van. Emellett a nyelvtani magyarázatok is tömörek, átláthatóak, logikusak és könnyen érthetőek.
Mi ösztönözte ennyi idegen nyelv elsajátítására?
- Mindig is szerettem a nyelveket. Imádok utazni, érdekel más népek kultúrája, amihez a nyelv is hozzátartozik. Egészen más élmény volt pl.úgy Amszterdamban járni, hogy értettem a feliratokat, értettem, mit beszélnek körülöttem az emberek, a saját anyanyelvükön szóltam hozzájuk.
Egy nyelv szerkezete, nyelvtani sajátosságai, szófordulatai tükrözik az adott nép habitusát, gondolkodásmódját. Érdekes összehasonlítani például az egyes latin, skandináv vagy szláv nyelveket ilyen szempontból. Számomra kikapcsolódást jelent egy fárasztó nap után leülni, és elmerülni pl. a dán nyelv rejtelmeiben. Mindenkinek van egy hobbija, nekem a nyelvtanulás.
Ön nyelvtanárként mely nyelveket tanítja is? Tanítványaival milyenmódszer szerint haladnak?
- Németet, olaszt és spanyolt tanítok. Mivel a tanítványaim azért járnak a nyelviskolába, mert egyedül nehezen állnak neki a tanulásnak, a kommunikáción van a hangsúly. Az egyes szerkezetek begyakoroltatásánál azonban jól tudom alkalmazni a Kreatív Nyelvtanulás módszerét, hiszen ennek segítségével sokkal pontosabban és magabiztosabban tudják a beszéd során reprodukálni a nyelvtanilag tökéletes mondatokat.
A három gyermek mellett hogy jut ideje a tanulásra?
- Őszintén szólva elég kevés. Ezért is tökéletes számomra a Kreatív Nyelvtanulás módszere. Akár 5-10 perc alatt is át tudok nézni 1-1 oldalt a kocsiban utazás közben vagy pl. a strandon, és a sokszor kis idő még hatékonyabb is, mintha hosszú órákat ülünk a könyv fölött. Hiszen minél többször ismétlünk át valamit, annál jobban elraktározódik a hosszú távú memóriánkban. Mivel számomra ez egyfajta „pihenés”, alig várom, hogy legyen pár szabad percem, és elővehessem a könyvet.
Gondolom a két nagy fia már ismerkedik valamely idegen nyelvvel, a kislányát is tanítja már valamilyen formában? Egyáltalán milyen korban célszerű mindezt elkezdeni?
- Igen, fiaim német nemzetiségű osztályba járnak, emellett angolul is tanulnak. Kislányomhoz kezdetektől fogva beszélek németül is. Hiszen ilyen kis korban még képesek könnyedén, játékosan, spontán módon elsajátítani bármely idegen nyelvet az anyanyelvhez hasonlóan. Hihetetlen öröm látni, hogy már sok mindent megért németül is. Sajnos fiaimnál ezt elmulasztottam, és látom, hogy iskolai keretek között mekkora erőfeszítéssel jár számukra a nyelvtanulás. Nagyfiam jövőre már elég érett lesz ahhoz, hogy a Kreatív Nyelvtannal tanuljon. A Kreatív Módszerrel történő nyelvtanulás is hasonlít arra a folyamatra, mikor a kisgyerek elsajátítja az anyanyelvet. Egyszerű mondatokkal, alapszókinccsel indít, innen jut el fokozatosan, sok ismételgetéssel az egyre bonyolultabb szerkezetekhez.
(Virág e cikk megjelenése óta a kreatív módszerrel még két nyelvből vizsgázott sikeresen, jelenleg 17 nyelvből van felső ill. középfokú nyelvvizsgája.)